Piparkoogid

Inglismaal on küll piparkooke müügil (gingerbread cookies), kuid need ei ole päris need maitselt, mida mina olen harjunud saama. Aga jõulud ja piparkoogid on minu jaoks asjad, mis käivad käsikäes. Nii otsustasingi neli aastat tagasi katsetada esimest korda elus teha ise piparkooke, nullist. Kui ma õigesti mäletan, siis retsepti taigna jaoks sain Marimelli blogist, kuid hetkel ei suutnud seda üles leida, et korralikult siia linkida. Ühesõnaga, kes tahab katsetada, siis mina teen oma taigna sedasi:

Kõigepealt valmistan siirupi. Selleks läheb vaja u 312g suhkrut ja 250 ml keevat vett.

Siirupi valmistamiseks kuumutan kõrges paksupõhjaga potis suhkru, mina  panen tavaliselt oma poti kõige väiksema pliidiraua peale kõige madala kuumuse peale. Aegajalt puulusikaga segades oota kuni suhkur sulab ja vaikselt pruunistuma hakkab. Pane aegsasti tööle ka kubu, sest suhkur hakkab ühel hetkel korralikult suitsema. Kui suhkur on enam-vähem sulanud, algab kõrvetamine ehk sa näed silmaga kuidas potist suitsu hakkab tõusma. Mina panen hiljemalt sel ajal veekeetja tööle. Kui suitsu juba korralikult tõuseb, panen käima taimeri ning pidevalt segades lasen suhkrul kõrbeda 2.5 – 3 minutit. Siis hakkan sutsu haaval lisama keevat vett. OLE VÄGA ETTEVAATLIK, sest iga veesurtsuga tõuseb palju kuuma auru. Mina näiteks panen endale pajalapid selleks protseduuriks kätte. Kui kõik vesi on lisatud, kuumuta segu seni kuni see enam-vähem on poti külgedelt lahti sulanud.

Kuumale siirupile lisa kõigepealt 500g suhkrut ja 300g võid. Mina olen kasutanud kõige tavalisemat poodide omatoodangut ning alati soolata võid. Viimasena lisan vürtsisegu. Vot selle segan ma ise kokku, kuigi ilmselt võid ka valmis segu kasutada, kuid siis pead kogusega ise katsetama. Originaal retsept ütleb, et 15g piparkoogimaitseainet on vaja. Seega eraldi kausis segan eelnevalt kokku 3tl kaneeli, 1.5tl kardemoni, 1.5tl nelki, 1.5tl ingverit, 1.5tl koriandit, 1tl muskaati, 1tl vürtsisegu, 0.75tl soola ja 0.75tl pipart. Kogu kupatuse lisan segule ning segan kuniks siirupisegu on jahtunud.

Jahtunud siirupisegule lisan kõigepealt 2 kergelt lahtiklopitud muna. Seejärel mõõdan eraldi kaussi 1kg jahu, millele lisan 1tl küpsetuspulbrit ja 1.5tl söögisoodat. Selle segan ka veel ära ning hakkan lisama siirupisegule. Tavaliselt vispeldan segu nii kaua kui saab ning kui asi liiga paksuks muutub, jätkan puulusikaga. Kui kõik on kokku segatud, jagan selle portsu kaheks kangiks, mässin toidukilesse ning panen külmikusse mõneks nädalaks ootele. Kui kedagi huvitab, siis selle retsepti järgi saab umbes 2.2kg tainast.

Eelmine aasta oli Noorhärra mingil määral huvitatud kookide tegemisest, kuid otseloomulikult tahtis ta sel aastal olla kogu taigna tegemise juures. Niipalju ikkagi suutsin teda veenda, et kuniks mina kuuma siirupi valmis tegin, oli tema ohutus kauguses. Kuid suhkru ja või lisamisel oli ta juba abiks. Olgu öeldud, et mulle meeldib kõik vajalikud ained ja kogused ette ära kaaluda, et siis hiljem jääks ainult kokku segamise vaev. Jahu lisamisel oli nii vahva, kuidas Noorhärra loendas numbreid nii eesti kui inglise keeles (natuke oli abi vaja ka õigete numbrite nimetamisel) kuid kõige armsam oli ikkagi see, kuidas ta aitas pärast mul segadust “ära koristada”. Segadus tekkiski pigem seetõttu, et talle meeldis oma jahuseid käsi igale poole raputada ning mingil põhjusel arvas ta, et kui jahu tööpinnal laiali hõõruda, siis see on koristamine 😀

Eelmine nädal jõudsime lõpuks ka küpsetamiseni ning jällegi oli Ise tahtmist täis nii tainast rullida, jahu süüa, kooke vormida kui neid ahjuplaadile panna. Hiljem matsutas isuga ka küpsiseid. Huvipärast viisin järgmisel päeval küpsiseid ka kolleegidele prooviks ning neile täitsa meeldis. Kodus oleme samuti krõbistanud, kuid kogu valmistatud tainast me siis ära ei tee. Võtan hoopis oma teise kangi Eesti kaasa, et sealsele perele samuti maitseelamust pakkuda.

Hääd küpsetamist!

 

Lisa kommentaar